Pikmeerkruisers al 55 jaar een begrip

In 1963 ontstond bij toeval de eerste Pikmeerkruiser. Ruim 55 jaar later en bijna 600 Pikmeerkruisers verder, zijn de motorboten van de familie De Groot een begrip op de Europese wateren. Maar, waarom zijn Pikmeerkruisers na een halve eeuw nog zo’n groot succes?

Aan de vaart de Rjochte Grou, naast een de Jumbo, staan vlakbij de dorpskern de loodsen met: Pikmeerkruisers – Jachtwerf B. de Groot. Hier zetten ze de casco’s van de schepen in elkaar, schilderen ze de rompen, voorzien ze de schepen van technische installaties en timmeren ze de schepen af. De kade ligt vol met een tiental kruisers, die stuk voor stuk tip top verzorgd wachten op nieuwe eigenaren. Aan de overkant herbergen 102 schiphuizen evenzovele schepen. In ruim een derde van de overdekte ligplaatsen liggen Pikmeerskruisers.

Toeval

Pikmeerkruisers wordt geleid door de derde generatie: Hendrik (33) en Hilde (40) de Groot, broer en zus. “Onze pake Hendrik bouwde begin jaren ’60 van de vorige eeuw voor zich zelf een stalen casco in zijn achtertuin,” vertelt Hilde. “Voordat het schip klaar was, vroeg een voorbijganger of het te koop was. Pake verkocht de boot en begon aan zijn tweede exemplaar, weer voor zichzelf. Ook dat schip verkocht hij aan een enthousiaste voorbijganger. Zo ontstond eigenlijk bij toeval in 1963 Jachtwerf de Groot in Grou.”

Hilde (40) en Hendrik (33) de Groot, broer en zus

Niet aan te slepen

Tussen 1963 en 1983 waren er nog niet zoveel werven die motorboten bouwden. Hendrik de Groot senior kon zo een groot aantal klanten aan zich binden en de ene na de andere boot gleed van de helling. “In 1983 nam onze vader Bouwe de Groot de werf over,” gaat Hilde verder. “Een motorboot werd bereikbaarder voor een grotere groep vaarders. En niet alleen Nederlanders vonden de weg naar de werf, ook Duitsers, Zwitsers, Engelsen, Fransen en Finnen. Pikmeerkruisers varen nu in heel Europa rond.”

Bouwe de Groot bewoog mee met de markt. Hij wist wat klanten wensten en zo ontwikkelde hij de Pikmeerkruiser OC (Open Cabin), een gestrekte motorboot met een geringe doorvaarthoogte. Alle vast bruggen in Friesland zijn opgehoogd naar 2,50 meter en met de Pikmeerkruiser kun je bijna overal komen. “De eerste OC, een motorboot met open kuip en openslaande deuren vanuit de kajuit naar die kuip, varieerde in lengte tussen de 10 en 13 meter,” vertelt Hendrik. “Welke uitvoering je ook wilt – open kuip, met achterkajuit of flybridge- de rompen van deze uitvoeringen zijn bijna allemaal hetzelfde. Met de OC is Pikmeerkruisers bekend geworden.”

Geleidelijke ontwikkeling

“Vooral onze vader Bouwe heeft de modellen geleidelijk doorontwikkeld,” zegt Hendrik. “De opkomst van computers en ontwerpen in 3D hebben bijgedragen aan het steeds verder optimaliseren van de schepen. De modellen die we nu bouwen zijn ronder en de zijramen in de kajuit worden gescheiden door zulke dunne stijlen dat het lijkt alsof het één raam is. Ook het interieur heeft rondere vormen en is comfortabeler dan voorheen. Ik vergelijk het wel eens met de ontwikkelingen in de auto-industrie. Kijk eens naar de eerste en laatste Volkswagen Golf. Natuurlijk verschillen deze auto’s van elkaar, maar elk type is overduidelijk een Golf. Dat geldt ook voor de Porsche 911. Je herkent ze uit duizenden en ze zijn een blijvend succes.”

“Vooral onze vader Bouwe heeft de modellen geleidelijk doorontwikkeld,”

“Bij onze pake, bij onze vader en bij ons, staat de lange termijn voorop,” benadrukt Hilde. “Het voortbestaan van de werf is onze prioriteit. Door geleidelijk te veranderen en door in te spelen op vragen uit de markt, bestaan we al meer dan 55 jaar. Ook Hendrik en ik zetten de weg der geleidelijkheid voort. We weten ook dat klanten juist op zoek zijn naar werven die lang bestaan en die hun best doen voor het voortbestaan. Dat wekt vertrouwen, dat biedt hen zekerheid.”

Geen oude Pikmeerkruisers

Anno nu bouwt Pikmeerkruisers zo’n vijf nieuwe schepen per jaar. “Klanten hebben één aanspreekpunt en we merken dat ze dat zeer waarderen,” vertelt Hilde. “Klanten blijven zich ook verbonden voelen met de werf. Voor sommigen hebben we wel vier nieuwe Pikmeerkruisers gebouwd, steeds weer een maatje groter. Eenmaal een Pikmeerkruiser, altijd een Pikmeerkruiser. We zorgen er ook voor dat alle tweedehands exemplaren die we in bemiddeling nemen er tip top bijliggen. We moderniseren de installatie, maken het interieur zo nodig weer netjes en voorzien het schip van een nieuwe verflaag.”

Meer informatie

Wilt u meer weten over Pikmeerkruisers, ga dan naar www.pikmeerkruiser.nl of neem contact op met de eigenaren Hendrik of Hilde de Groot.